At the boundary between urban regeneration and decay

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EN A thought about urban decay and wastelands comes from the Spanish Pavilion of the Art Biennale where the curator Octavio Zaya choose the artist Lara Almarcegu to occupy the entire building with her impressive work. According to the Spanish curator:

“Almarcegui has been working at the boundary between urban regeneration and decay, and devising exhibition projects that render visible what escapes our attention and even our awareness. Since the mid-1990s, she has been researching and studying the transitional spaces where the urban and the natural orders meet: the processes of urban planning and transformation of the peripheral wastelands of the cities brought on by economic, social, or political interests and changes. At the same time, she has been analysing urban and architectural landmarks and features that we hardly notice or upon which we rarely, if ever, focus our consideration. (…) Likewise, in deconstructing buildings and other landmarks and constructions, Almarcegui unravels our understanding of inhabiting, by showing the inarticulate, bare materials of which the buildings are made, or uncovering the products of recycling that they use and that they themselves, in turn, end up becoming, to get us closer to the inherently entropic nature of civilization.”

IT Un pensiero riguardante il decadimento urbano e le aree abbandonate arriva dal Padiglione Spagnolo della Biennale d’Arte dove il curatore Octavio Zaya ha scelto l’artista Lara Almarcegu che ha occupato l’intero edificio con la sua opera. Secondo il curatore spagnolo:

“Almarcegui lavora da tempo al confine tra rigenerazione e decadimento urbano, realizzando progetti espositivi che rendono visibile ciò che sfugge alla nostra attenzione e anche alla nostra consapevolezza. Dalla metà degli anni 90, ha esplorato e studiato gli spazi transizionali in cui ordine urbano e naturale si incontrano: i processi della pianificazione urbana e della trasformazione delle periferie incolte delle città determinata da interessi e cambiamenti economici, sociali o politici. Al contempo, ha analizzato luoghi storici e caratteristiche urbane e architettoniche che notiamo a malapena o sui quali raramente, se non mai, concentriamo la nostra attenzione. (…) Analogamente, decostruendo edifici, costruzioni e altri luoghi storici, Almarcegui chiarisce la nostra comprensione del vivere lo spazio, mostrando i materiali inarticolati e spogli di cui sono fatti gli edifici, o scoprendo i prodotti riciclati che essi riutilizzano e che, a loro volta, finiranno per diventare, avvicinandoci così alla natura intrinsecamente entropica della civiltà.”

http://www.labiennale.org/it/mediacenter/video/55-b16.html
http://www.1fmediaproject.net/2013/06/01/spanish-pavilion-at-the-55th-international-art-exhibition-la-biennale-di-venezia/

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Posted in Brainstorm

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